Abdilen perhe lähti Suomesta rasismin takia

Kuva: tv.

Suomen kristillisen rauhanliikkeen rauhanpalkinnolla vuonna 2009 palkittu Mahdi Abdile muutti helmikuussa Suomesta perheen saaman rasistisen kohtelun vuoksi. He muuttivat Kapkaupunkiin, Etelä-Afrikkaan, josta Mahdin vaimo Allison on kotoisin. Asiasta uutisoi Kotimaa -lehti 25.2.2010:

“Muuttopäätökseen johti Mahdi Abdilen mukaan ennen kaikkea se, että naapurit kielsivät lapsiaan leikkimästä hänen poikansa Abdulmaalikin kanssa. Tilannetta oli mahdotonta selittää kaksivuotiaalle pojalle. Perhe asui helsinkiläisessä Tapaninvainion kaupunginosassa.

– Emme halunneet, että poikamme joutuu kokemaan eriarvoista kohtelua ihonvärinsä vuoksi, Abdile perustelee. Mahdi Abdilen vaimo Allison koki huonoa kohtelua myös kaupassa ja linja-autossa, jonka kuljettaja kieltäytyi pysähtymästä, vaikka hän soitti kelloa ja pyysi pysähtymistä selvällä suomen kielellä.

Mahdi Abdile pitää mahdollisena, että bussikuskin suomen kieli on ollut riittämätöntä, mutta naapurien suhtautuminen tummaihoiseen leikkitoveriin ei hänen mukaansa jäänyt epäselväksi. Abdile korostaa kuitenkin ettei syytä kaikkia suomalaisia rasisteiksi.

– Jokaisesta yhteiskunnasta löytyy kaikenlaisia henkilöitä ja mielipitäitä. Näen kuitenkin suomalaisen yhteskunnan vahvana, koska sen lainsäädäntö suojelee maahanmuuttajia syrjinnältä uskonnosta ja ihonväristä riippumatta.

Somalialaissyntyinen Abdile tuli Suomeen turvapaikanhakijana lokakuussa 1990. Vastaanotto oli hyvä, mutta vuosien mittaan Abdile on saanut osakseen myös suomalaisten ennakkoluuloista ja väkivallastakin. Hän on kuitenkin näyttänyt, että sinnikkyys ja sovitteleva asenne voivat ylittää ennakkoluulot. Kotimaan haastattelussa (13.11.2008) Abdile kertoi, miten hän ystävystyi Kiteen maatalousoppilaitoksessa aluksi rasistisesti suhtautuneen opiskelijatoverin kanssa.

Abdile uskoo suomalaisen yleisen asenteiden muuttuvan parempaaan suuntaan ja lupaa, että hän palaa vielä perheineen Suomeen.

– Suomi on kotimaani. Mutta suomalaisten pitää hyväksyä todellinen tilanne: täällä asuu nyt suomalaisia, jotka kuuluvat eri uskontoihin, joilla on eri ihonväri ja jotka näkevät asiat eri tavalla.

13 comments

  1. “Emme halunneet, että poikamme joutuu kokemaan eriarvoista kohtelua ihonvärinsä vuoksi”

    Ja muutitte Etelä-Afrikkaan? Tämä on vähän sama kuin sanoisi, että “en halua kuolla” ja hyppäisi kuudennen kerroksen parvekkeelta alas.

  2. Mikä röyhkeys! 20 vuotta ovat suomalaiset veronmaksajat elättäneet kyseistä moniosaajaa ja tässä on sitten kiitos. Tervemenoa eikä tarvitse tulla takaisin!

  3. Kuka sanoi että hän on ollut veronmaksajien elätettävänä? Omien tietojeni mukaan hän on viime vuosina ollut töissä ja sittä ennen tehnyt väistöskirjaa. Mutta eipä sillä taitaisi olla eroa, sillä jos maahanmuuttaja on työttömänä, hän “elää veronmaksajien rahoilla”, mutta jos maahanmuuttaja on töissä, hän “vie meiltä työpaikat”.

    Ystävällisin terveisin,

    Timo Virtala

  4. On se kauheaa. Somaliassa somalit tappavat toisiaan vain siksi kun kuuluvat eri klaaniin, mutta kyllä rasistinen Suomi vie tässäkin voiton. Turvapaikka, ylläpito, ilmainen koulutus ja terveydenhuolto…onpa rasistista! Kaupassakin huonoa palvelua!

    Ikävä kyllä pelkään pahoin että kun Abdulmaalik tulee kouluikään, alkaa Suomi asuinpaikkana taas kiinnostaa. Tai kun joku perheestä sairastuu vakavasti. Ehkä sitten saamme lukea rasistisista leikkausjonoista.

    Timo Virtala, ainoastaan te monikultturismiin hurahtaneet käytätte tuota “ne vie meidän työt” -läppää. Keksikää jotain uutta.

  5. Ja ainoastaan te mamukriitikot jaksatte vedota siihen, että “ei nämä meidän rikokset/ongelmat ole mitään, kun muualle on vielä pahemmin.” Jos täällä Lapinjärvellä ryöstetään pankki, niin tekeekö Helsingissä tapahtunut murha Lapinjärven pankinryöstön jotenkin pienemmäksi?

  6. ‘Jos täällä Lapinjärvellä ryöstetään pankki, niin tekeekö Helsingissä tapahtunut murha Lapinjärven pankinryöstön jotenkin pienemmäksi?’
    Tässä on jo venytetty vertaus non sequituiriksi. Ja hyvin rinnastuu ongelmat rikoksiksi.

  7. Murmeli kirjoitti, että koska Somaliassa tapahtuu mitä hirvittävämpää klaanien välistä väkivaltaa, ei Abdilen pitäisi valittaa Suomessa kokemaansa rasismia, koska se on niin pientä hänen synnynmaansa ongelmiin verrattuna.

    Minun mielestä Murmelilla on tässä non sequitur eli argumentaatiovirhe, sillä jos ja kun meillä Suomessa on ongelma, johon pitää puuttua (toisin sanoen Abdilella on ongelma, josta hän kertoi kun sitä kysyttiin ja johon hän reagoi muuttamalla perheineen pois), sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että jossain muualla on vielä suurempi ongelma.

    Kuvitellaan että Helsingillä olisi 15% työttömyysongelma ja Lapinjärvellä 10%. Pitäisikö Helsingissä syntyneen, tänne lapsena muuttaneen työttömäksi jääneen henkilön olla valittamatta ja tekemättä asialle mitään, koska tilanne on niin hyvä hänen synnyinkaupunkiinsa verrattuna?

    Missä kohtaa arvoisa nimimerkki Erasmus näet tässä päättelyssä argumentaatiovirheen?

    timo.

  8. Rasismi on ongelma.
    Kaikki ongelmat sen sijaan eivät ole rasisimia.

    Yllä olevassa jutussa on ilmeisesti jätetty jotakin oleellista kertomatta.
    Rasismin tunnusmerkkejä eivät nimittäin täytä
    a) Kaksivuotiaan lapsen leikkitovereiden puute. Jokainen kaksivuotiaan kanssa elänyt tietää, että sen ikäiset eivät vielä varsinaisesti leiki keskenään. Isompia lapsia taas ei kiinnosta taaperoiden seura, ihonväristä riippumatta.
    (Ja ihan vinkiksi: kaksivuotiaalle ei todellakaan kannata yrittää selittää moista. Se on mahdotonta, koska kaksivuotias ei kykene sellaista ymmärtämään.)
    Jos joku on todella sanonut, että “minun lapseni ei saa leikkiä tummaihoisen (= *varmaan jokin rumempi sana*) kanssa”, se on rasismia. Onko näin tapahtunut? Jos on, miksi jutussa ei mainita siitä suoraan? Kierrellen kaarrellen (“ei jäänyt epäselväksi”) esitettyyn kritiikkiin on vaikea vastata ja ongelmaa on hankala hahmottaa, saati koettaa selvittää.
    b) Bussikuskin pysähtymättömyys. Se voi johtua mm. siitä, ettei hälytysnappula toiminut ja/tai ettei kuski kuullut ja/tai ettei hän ymmärtänyt selvää suomea. Näitä tilanteita sattuu harva se päivä. Ne kuuluvat sarjaan “arjen pieniä harmeja”.
    c) Perheen äidin huono kohtelu kaupassa. (Millainen, tarkkaan ottaen? Kuka kohteli huonosti? Ilmoitettiinko asiasta myymäläpäällikölle (tmv.), mikä oli vastaus? )

    On vaikea uskoa, että muutto maasta perustuisi jutussa mainittuihin seikkoihin. Mieltä jäi vaivaamaan: mitä jätettiin kertomatta?

    Toivottavasti herttaisen näköinen ja hymyileväinen perhe saa parempaa kohtelua Etelä-Afrikassa. Somaleilla on siellä kuulemma melko ankeaa (eikä kyse ole ynseistä myyjistä ja hajamielisistä bussikuskeista vaan tapoista), mutta tilannetta varmasti helpottaa, että kyse on vaimon kotimaasta. Erityisesti toivon kivoja kavereita pikkuiselle Abdulmaalikille sitten, kun hän varttuu leikki-ikään.

  9. a: “Jos joku on todella sanonut, että “minun lapseni ei saa leikkiä tummaihoisen (= *varmaan jokin rumempi sana*) kanssa”, se on rasismia. Onko näin tapahtunut? Jos on, miksi jutussa ei mainita siitä suoraan?”

    Miten niin ei mainita suoraan? “…naapurit kielsivät lapsiaan leikkimästä hänen poikansa Abdulmaalikin kanssa.” Voisiko sen enää suoremmin sanoa?

    b-c: Käsittämätöntä vänkäämistä. Miksi sinulla on tarve yrittää todistaa että he olivat väärässä? Eihän he edes voi olla väärässä, sillä uutinenhan kertoi siitä, että kyseinen perhe koki elämänsä Suomessa epämiellyttäväksi ja siksi he muuttivat pois. Tämä on mielestäni äärimmäsien surullista, ja koska tämä on kristillisen rauhanliikkeen blogi, toivoisin täällä keskustelua siitä, mitä me kristittyinä voisimme tehdä asian parantamiseksi. Miten voisimme luoda yhteiskuntaamme enemmän välittämistä, rakkautta ja rohkeutta välinpitämättömyyden, ennakkoluulojen ja pelon sijaan.

    timo.

  10. En nyt liian vakavasti ottaisi miestä joka sanoo tulleensa suomeen pakolaisena vuonna 1990 ja asuneensa suomessa 20 vuotta. Haastattelussa hän kuitenekin sanoo asuneensa pitkään Lontoossa? Ei voi pitää paikkaansa…

  11. Nyt on perhe saapunut suomeen takaisin,olisi kiva kuulla mitkä oli ne oleelliset seikat takaisin muuttoon.

  12. Abdile tekee töitä Somalian rauhan eteen Keniassa kirkon palkkaamana. Onko tämä kirkon ydintoimontoja? Paljonko kirkolla on työvoimaa Afrikassa olisi mielenkiintoista tietää.

  13. Hei Jussi ja herra tai rouva “Ei ole”! Juttelin Abdilen kollegan kanssa viime viikolla ja kuulin, että Jussi oli oikeassa, että Abdilen perhe on tosiaan muuttanut takaisin Suomeen. He voivat hyvin. Abdile on töissä Kirkon Ulkomaanavussa, jonka ydintoimintaa on “kehitysyhteistyö, humanitaarinen apu ja vaikuttamistyö köyhyyttä ylläpitävien rakenteiden purkamiseksi ja ihmisoikeuksien edistämiseksi.” Hän ei siis ole kirkon palkkaama. KUA on itsenäinen kansalaisjärjestö, jonka varoista “Valtion tuki oli 40,2 prosenttia. Seurakunnilta saatiin tuesta vajaa kolmannes ja yksityisten ihmisten ja yhteisöjen lahjoitusten osuus tuloistamme oli 31,4 prosenttia.”

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.